úterý 13. února 2018

Zrádkyně nebo milující žena? (recenze knihy Ztracená vládkyně – Steve Robinson)

Ztracená vládkyně, autor Steve Robinson, vydalo nakladatelství Mystery Press, Praha 2017, 352 stran

„Alice Stilwellová se utopila v roce 1914,“ prohlásil, jako by žádná jiná možnost nepřicházela v úvahu. „Podle mého mínění, a stejně tak mínění mého otce, to bylo to nejlepší, co se jí mohlo přihodit!“

Ztracená vládkyně je čtvrtým dílem ze série s Jeffersonem Taytem, ale pro mě se jedná o první knihu, kterou jsem od tohoto autora četla. Hned úvodem vám řeknu, že nemusíte nutně číst knihy popořadě, protože v tomto románu je nový samostatný příběh, ale samozřejmě, že jako u jiných sérií jsou knihy vzájemně provázány příběhem hlavního hrdiny, v tomto případě genealoga Jeffersona Tayta. Dozvídáme se, že ačkoliv je on sám genealog, o své vlastní rodině má pramálo informací.

Tentokrát Jeffersona jeho práce zavede do Anglie, má za úkol zjistit, kdo ve skutečnosti byla babička jeho klientky, Alice Dixonová, anebo spíše Stilwellová? Měla údajně přežít velikou katastrofu v námořní dopravě, která se vyrovnala neštěstí Titaniku, a to potopení zaoceánské lodi Empress of Ireland. Jaké překvapení na Tayta čeká? Kým byla Alice a proč se nikdy nevrátila domů do Anglie? Proč kvůli zápisníku z roku 1914 umírají lidé i o sto let později? Pojďte si přečíst příběh, který vás zavede mezi špióny a odhalí vám nejedno tajemství.

Při čtení jsem si lámala hlavu, zda autor vychází ze skutečné události, a tak jsem zamířila k internetu a dozvěděla se, že k potopení Empress of Ireland opravdu došlo a mělo stejný dopad jako potopení Titaniku, opravdu zemřelo tolik lidí, kolik autor uvádí. Byla jsem překvapená, že toto neštěstí také není v povědomí lidí, ale zřejmě došlo k tomu, co uvádí sám autor, tragédie byla zastíněna neštěstím na Titaniku a také vypuknutím první světové války. Tím, že autor vyšel z události, která se stala, byl pro mě příběh Alice ještě skutečnější, ačkoliv autor uvádí, že je vše fikce.

„Nyní mu bylo jasné, proč se Raife Metcalfe zachoval tak, jak se zachoval, když přišla řeč na Alici Stilwellovou. Ať už její život v roce 1914 nabral jakýkoli směr, v očích její loajální a vlastenecké rodiny se stala černou ovcí a kvůli něčemu, co udělala, si vysloužila nálepku zrádkyně.“

V knize se prolínají dvě dějové linky, v jedné sledujeme současnost a v ní pátrání Jeffersona Tayta a v druhé lince se odehrává minulost v roce 1914, v níž je hlavní hrdinkou právě Alice Stilwellová. Takovéto knihy čtu velmi ráda. Navíc příběh Alice mě upoutal, vtáhl do děje a moc jsem chtěla vědět, co a proč udělala. V přítomnosti nás autor ukolébá a máme pocit, že se toho moc neděje. Postupnými kroky Jefferson Tayte odhaluje tajemství ukryté v minulosti a na pomoc má komisaře Bishopa a Davinu Scanlonovou, jejíž manžel zemřel za záhadných okolností.

Postavu Alice jsem si velice oblíbila, mladá žena, manželka a matka dvou malých dětí, je vtažena do nebezpečné „hry“, kterou není ochotná hrát, ale okolnosti ji k tomu donutí. Alice ztrácí samu sebe, ale nechce ztratit svoji rodinu. Budete překvapeni, jak nás celým románem provází nitka falše a intrik. Naopak postava Daviny mi od začátku moc nesedla a možná, že můj šestý smysl věděl proč. Tayte se bude muset poprat s nejedním nebezpečím, ale je to muž otevřené mysli a skvělého charakteru, kterého jsem si oblíbila.

Konec knihy je plný zvratů a nečekaných událostí, jak se vám zdá, že se v průběhu knihy zdánlivě nic neděje, konec je strhující a napětí z něj sálá. Myslím, že román nemohl skončit jinak a na konci konečně pochopíte, proč Alice jednala tak, jak jednala.

„Osud se může změnit mávnutím proutku, že? Ať už k lepšímu nebo horšímu.“

Knihu doporučuji nejen milovníkům thrillerů, ale i čtenářům, kteří mají rádi prolínání minulosti s přítomností a odhalovaní nejednoho rodinného tajemství. Je to příběh plný lásky, ochoty se obětovat, ale také falše a zrady, která přichází často od těch, od kterých to čekáme nejméně.

Moje hodnocení je 95 %. A budu se těšit na další setkání s tímto úžasným genealogem, ale nejdříve si přečtu předchozí díly.

Děkuji nakladatelství MysteryPress za to, že jsem si tuto čtivou knihu mohla přečíst. Pokud vás zaujala, můžete si ji koupit zde.