neděle 4. února 2018

Kam vedou lži a tajemství (recenze knihy Manželova žena - Jane Corryová)

Manželova žena, autorka Jane Corryová, vydalo nakladatelství Mladá fronta, Praha 2017, 384 stran

„Často přemýšlím o životech jiných lidí. Jakou práci má asi ta krásná žena? Že by byla modelka? Dnes si ale nemůžu pomoct, v duchu se vracím zpátky k sobě samotné. K svému vlastnímu životu. Jak by vypadal, kdybych se stala sociální pracovnicí místo advokátky? Kdybych, hned jak jsem se přestěhovala do Londýna, nešla se svou novou spolubydlící na večírek, což bych normálně odmítla?“

Neotřelý thriller, který je prvotinou anglické spisovatelky Jane Corry, a není vůbec špatný, ba dokonce je moc dobrý. Autorka zvolila poutavý způsob vyprávění, který se vám zalíbí.

Hlavní postava Lily se právě vdala za Eda, který touží věnovat se naplno malířství, a po líbánkách ji čeká i nová pozice v zaměstnání, jako právnička je přesunuta na oblast trestního práva. A hned první den vyráží do vězení za novým klientem Joem, který je odsouzen za usmrcení přítelkyně a chce obnovu procesu. Další hrdinkou je malá Carla, která má velké trápení, nezapadá do školního kolektivu. Nechte se překvapit, co je schopná udělat, aby se od vrstevníků nelišila. A osudy těchto dvou postav se krátce po začátku příběhu protnou. To ještě ani jedna netuší, jak to ovlivní jejich životy.

Lily poruší pravidla ve vztahu právník a klient, vše je způsobeno tím, že jí připomíná jejího bratra, který byl jiný, stejně jako Joe. A lži a tajemství odstartují řadu událostí, které zamíchají osudy všech postav. Kdo z dění vyjde jako vítěz? Dostane každý, co si zaslouží?

„Vězeňští dozorci nemají advokáty příliš v lásce,“ varoval mě můj šéf. „Myslí si, že jim kazíte hru. Znáte to. Snažíte se vyvléknout odsouzené z háčku, zatímco policie i prokurátor potili krev a slzy, aby je dostali za mříže.“

Musím přiznat, že postavy jsou vykresleny tak, že budete mít problém si někoho oblíbit, a přesto se vám kniha bude líbit. To, jak se kapitolu za kapitolou ve vyprávění střídá Lily s Carlou, vás upoutá. Kapitoly s názvem Lily jsou vyprávěny z jejího pohledu, kapitoly Carly vypráví nezávislý vypravěč, což je nezvyklé. Poté, co se jejich cesty protnou, autorka nám ty samé události dá nahlédnout z pohledu obou, pětadvacetileté ženy a skoro desetileté dívky, která ještě životu dospělých nerozumí.

Čeká na vás několik šokujících odhalení, jelikož snad všichni mají své tajemství, které vyplouvají napovrch. A když se ve druhé části knihy přesuneme o patnáct let dál, kdy se opět cesty hlavních postav spojí, dojde k dalším zvratům, které pro někoho budou fatální. Líbilo se mi, jak autorka do kapitol začlenila krátké odstavce, které dávají tušit, že někdo je ve smrtelném nebezpečí.

„Jsou jisté věci, o kterých si nikdo z nás nepřeje, aby věděl zbytek světa.“

Zkrátka tahle kniha vás bude bavit od první do poslední stránky, nebude vás nudit a často budete sedět s pusou dokořán. Protože dobré úmysly mohou mít dalekosáhlé následky. A láska zde hraje nejdůležitější roli. Do příběhu autorka začlenila postavy s poruchou autistického spektra a tím děj ozvláštnila. Nebudete mít dobrý pocit z toho, co vše jedna z těchto postav dokáže ovlivnit.

Děkuji autorce za to, že nenechala otevřený konec. Nevím, co bych si počala, kdybych se přes všechny ty lži nedozvěděla pravdu. I když ne vše bylo prozrazeno, ale s tím můžu žít.

Pokud si toužíte přečíst trochu jiný psychologický thriller, je tato kniha tím pravým. Doporučuji také všem, co se chtějí dozvědět, kam vás může dohnat láska, a co způsobí zdánlivě nevinné lži a polopravdy, a to že si nemáme říkat, co by bylo, kdyby.

„Ale to je ten problém se lží. Jak jsem říkala na začátku, začíná to malou lží. A ta se pak násobí. Dál a dál. Takže z nevinné lži se stane opravdová, černá lež.“

Kniha si zaslouží 100 %.

Recenze primárně zpracována pro portál Chrudimka.cz. Tímto děkuji za možnost převzetí.