úterý 7. listopadu 2017

Může jeptiška zachránit Karla Velikého? (recenze knihy Slon pro Karla Velikého – Dirk Husemann)

Slon pro Karla Velikého, autor Dirk Husemann, vydala Euromedia Group, a.s. – Knižní klub, Praha 2017, 407 stran

„Karel Veliký se odvážil udělat první krok a pověřil svého židovského rádce Izáka diplomatickou misí v Bagdádu. Byl to delikátní úkol, který hrozil tím, že otřese samotnými základy francké říše – císař poslal chalífovi dary. Dary pro nepřítele. Pro muže, který celé křesťanstvo považoval za ztělesnění ďábla.“

Po knize Slon pro Karla Velikého jsem pokukovala již od jejího vydání, upoutala mě nejen obálka s krásně vykresleným slonem, ale i anotace, která slibuje zajímavý příběh podložený skutečnou událostí. Díky knihkupectví Megaknihy.cz jsem si tento nádherný historický román mohla přečíst.

Autor nás zavede na počátek 9. století našeho letopočtu, kdy v čele Fancké říše stál císař Karel Veliký a arabský svět ovládal chalífa Hárún ar-Rašíd a mezi nimi stála Byzancká říše, která byla předmětem jejich zájmu. Jako mírové poslání vyslal chalífa z Bagdádu procesí s dary pro Karla Velikého. Nejdůležitějším darem a poslem míru byl slon Abúl Abbás, v čele procesí stál Izák z Kolína, Žid, a doprovod mu dělali čtyři Arabové. Po cestě se k nim připojil otrok Thankmar, kterého Izák zachránil před jistou smrtí. V jedné dějové linii tedy sledujeme osudy mírového putování za Karlem Velikým a v další dějové linii se nám promítají osudy jeptišky Immy a novicky Adelindy, jež nešťastná událost vyhnala z kláštera a ony se vydaly také po stopách Karla Velikého, aby doslova zachránily budoucnost Francké říše.

„Nechci tě kárat, protože jsi v nebezpečné situaci zachoval chladnou hlavu. Ale Arabové najdou způsob, jak se vymanit z pavijských řetězů. I kdyby si to sebevíc přáli, nemohou pomýšlet na návrat domů do Bagdádu, dokud jsi naživu. Přivolají na nás ohnivou smršť. Jejich jediným posláním je tvoje smrt.“

Jak jsem již uvedla, kniha je historickým románem, a putování slona do Francké říše je historicky doloženou událostí, také Izák z Kolína je doloženou osobou, která průvod vedla. Období, v němž se děj odehrává, bylo plné nepokojů a možnost války visela ve vzduchu. Karel Veliký, který před nedávnem rozprášil Sasy, měl vyhrocené vztahy se Saracény, ale vše vypadalo, že je na dobré cestě k míru, kdyby někdo netoužil se Karla Velikého zbavit. Podaří se Izákovi dopravit slona ke Karlu Velikému? Stihne sestra Imma včas varovat Karla Velikého? A kdo touží po jeho smrti? Vezměte si do ruky tuto knihu a najděte v ní odpovědi.

Je to drsný a místy syrový příběh z doby, kdy každý musel bojovat o svůj život a nikdo si nebyl jistý dne ani hodiny. Autor skvěle vykresluje atmosféru doby, máte pocit, jako byste stáli po bohu otroka Thankmara, či s ním jeli na hřbetě slona Abúl Abbása. Autor příběh okořenil špetkou lásky, která i přes odloučení trvala třicet let. Avšak pokud si myslíte, že se spisovatel bude snažit zalíbit čtenářům a vše dopadne dobře, budete zklamáni. Myslím, že to, jak příběh končí je realistické zobrazení toho, jak by to v té době mohlo dopadnout.

„Bagdád! Jak nádherné město! Muži opouštějí své ženy, jen aby mohli alespoň jednou projet jeho branami. Ulice se tam dvakrát denně oplachují. V noci tisíce olejových lamp osvětlují cesty. Nejmoudřejší učenci bádají v nádherných laboratořích a rozmnožují vědění Hárúna ar-Rašída. Neexistuje tam chudoba, utrpení ani hlad a leckdo věří, že hvězdy v noci prší na palác, aby chalífovi darovaly světlo. Arabia felix – šťastná Arábie, tak sami nepřátelé islámu nazývají tuto zemi.“

Při svém putování narážejí všichni zúčastnění na řadu překážek, často jim jde o život, a to dělá příběh napínavým až do poslední stránky. V románu vystupuje řada postav, ale nebojte se, že byste se v nich ztráceli.

Kniha je velmi čtivá a příběh originální. Autor ho rozdělil do třiceti kapitol, které jsou různě dlouhé. V závěru knihy vše vygraduje a vy budete zatínat pěsti, aby vše dobře dopadlo.

Kniha vyšla u Knižního klubu v edici Světový bestseller a já si myslím, že si toto označení právem zaslouží. Nechybí v ní láska, napětí, boj o život, odvaha, ale i zmar, že ne vždy dopadne vše tak, jak bychom si přáli.

„Měli jsme společný úkol, ale vy jste v něj nikdy nevěřil. Proč asi? Protože jste podle mého názoru nic nepochopil. Hárún ar-Rašíd nás nevyslal jen proto, abychom Karlu Velikému přivezli dary. Slon, vodní hodiny, všechny ty drahocenné látky a vůně byly jen přívažkem, jak učinit zadost zdvořilosti. Skutečné mírové poselství však představujeme my sami: muslim Mazruq al-Atar, Izák coby dítě Izraele a Thankmar, Germán modlící se ke starým bohům. Celý kvartet by doplnil sám Karel Veliký jako křesťan. Čtyři náboženství, čtyři kultury, a přesto z jednoho jediného kmene. To si měli všichni uvědomit, to měli spatřit všichni pochybovači. Vnitřní klid a mír, příteli, nezakoření v hromadě poházených zbraní. Vnitřní klid a mír vzkvétá jen v nás samotných.“

Knihu doporučuji milovníkům historických románů, těm, co si rádi přečtou příběh zachycující věrohodný obraz doby a všem, co mají rádi ta majestátní zvířata, která v době, kdy se děj odehrává, naháněla všem hrůzu a lidé v nich spatřovali ďábla.

A pokud se vám autorovo vyprávění zalíbí, mám pro vás dobrou zprávu, ještě v letošním roce mu vyjde další kniha, která nese název Zloději hedvábí a já si ji už dávám na svůj seznam přání.

Knihu Slona pro Karla Velikého si můžete zakoupit zde.