pondělí 30. října 2017

Tajemství z dávné minulosti střeží jeden národ (recenze knihy Mise Sinaj – Gregg Loomis)

Mise Sinaj, autor Gregg Loomis, vydalo nakladatelství Mystery Press, Praha 2017, 288 stran

„Na celém výletu však bylo něco děsivého. Nečekaný telefonát se žádostí, aby přinesl cédéčko obsahující protokoly jeho nejnovějších experimentů, schůzka v noci v neznámém městě. Kdyby mu zavolal kdokoli jiný, myslel by si, že mluví se šílencem.“

Gregg Loomis, u nás donedávna neznámý spisovatel, vstoupil do povědomí českých čtenářů díky knize Případ Pegasus a následně dalším dílem s hlavním hrdinou Langem Reillym, Akta Julián. Mise Sinaj je již třetí knihou, v níž se opět setkáváme s bývalým členem Agentury Langem Reillym, a tentokrát si pro nás autor připravil opravdu obdivuhodný a napínavý příběh. Pokud máte rádi knihy Dana Browna a také Steva Berryho, bude se vám líbit i tvorba Gregga Loomise. Jeho knihy mi hodně připomínají právě díla Steva Berryho, v jehož knihách také vystupuje jako hlavní hrdina muž, který opustil své nebezpečné zaměstnání (práci agenta pro vládní agenturu), a přesto se mu nebezpečí lepí na paty a nedovolí mu užívat si klidný život knihkupce.

Gregg Loomis nás v první knize seznámil se svojí hlavní postavou, bývalým pracovníkem Agentury, která se zabývala špionáží. Lang Reilly je v současné době právníkem, ale je vtažen do šetření zapeklitých případů. Díky tomu, že přišel o svoji nejbližší rodinu, žena Dawn zemřela na rakovinu a díky tragické události ztratil i svoji sestru a synovce, což ho přimělo k tomu, aby založil charitativní nadaci a začal podporovat lékařské projekty, ale nejen ty.

V knize Mise Sinaj nám autor naservíroval případ, který má nadnárodní význam. Lang je díky projektům, které jeho nadace podporuje vtažen do nebezpečné hry. Dva vědci vzdálení od sebe oceánem, jsou nalezeni mrtvi a shodou okolností oba pracovali na stejném projektu podporovaném Langovou nadací, a tudíž se Lang Reilly stává jediným pojítkem mezi nimi a dostane se tak do hledáčku policie a nejen jejího. Lang cestuje do Evropy, aby zjistil bližší informace a nakonec i jemu samotnému jde o život. Čím se oba vědci zabývali? Co je ten záhadný bílý prášek? Nedisponuje náhodou někdo „zbraní“, kterou si chce nechat jen pro sebe? A co ukrýval starověký rukopis, který byl objeven v jedné klášterní knihovně? Koho by ohrozilo, kdyby pravda vyšla napovrch? Pojďte se začíst do napínavého příběhu plného nebezpečí. Poslechněte si jednu z mnoha konspiračních teorií, či historickou záhadu.

„Uplynuly už dva roky od chvíle, kdy Lang naposledy čelil skutečnému nebezpečí, a během té doby obhajoval ty, kteří si mohli dovolit zaplatit, aby unikli spravedlnosti, a spravoval nadaci, která sice odváděla skutečně výtečnou práci, jenže nenabízela zrovna moc vzrušení. Přestože už Lang nebyl členem stínové výzvědné komunity, nebyl bez zkušeností ani bez zdrojů. Ten, kdo ty dva muže zabil, to nevěděl; tím si byl jist.“

Mám ráda tyto špionážní thrillery, kde autor vychází z historických událostí a přidá k nim příběh, který se urodil v jeho fantazii. Tentokrát se dotkneme opravdu vzdálené historie, spisovatel nás zavede až do dob Mojžíšových a tajemství, které ukrývá biblická hora Choréb. S hlavním hrdinou se dostaneme do Evropy – Brusel, Amsterodam, Vídeň – a také do Egypta a Izraele. Ačkoliv se Lang snaží cestovat inkognito, je mu stále někdo v patách a ten někdo má opravdu velký přehled a přístup k informacím, k nimž se dostane jen málokdo.

Samozřejmě v knize nechybí i kapka romantiky, ale když se Langova přítelkyně dostane do nebezpečí, jdou všechny žerty stranou. Kam až Langa pátrání dovede a jaké tajemství si někdo střeží, si přečtěte sami. Kniha začíná pozvolně a pro někoho možná zmatečně, ale věřte, že na konci vám všechno secvakne a pochopíte to, co Lang.

Příběh je velmi čtivý. Autor knihu rozdělil do sedmi kapitol a šedesát dva podkapitol, ty jsou vždy přehledně uvedeny názvem místa, kde se děj odehrává. Napětí se v knize postupně stupňuje až vygraduje a vy dostanete strach, aby to s hlavním hrdinou dobře dopadlo.

„Ať už se to lidem líbilo nebo ne, informační věk vystavil parte soukromí, a i když se lidé snažili mrtvolu oživit, bylo to stejně marné jako snaha zvrátit proces míchaných vajíček.“

Příběh je prokládán úryvky z neznámé knihy Exodu, které nám přibližují odchod Izraelitů z Egypta pod vedením Mojžíše. Tento zdánlivě nevinný příběh by mohl ohrozit historii celého jednoho národa. Autor tento dokument skvěle zapracoval do příběhu.

Pokud si chcete přečíst špionážní thriller, s velkou dávkou napětí, tajemstvím, které sahá až do daleké historie, je toto ta pravá kniha pro vás. A jak jsem již uvedla, pokud jste našli zálibu v knihách Dana Browna a především Steva Berryho, bude se vám líbit i tento autor.

„Lang se rozhlédl kolem a dospěl k jednomu z nejstrašidelnějších rozhodnutí ve svém životě. Zamířil pryč od světla a vybral si rakev těsně za dosahem polostínu vrhaného stropním svítidlem. Doufal, že staré, ručně kované hřebíky nezaskřípaly na protest tak hlasitě, jak se mu zdálo.“

Budu se těšit na další případy s Langem Reillym a doufám, že vyjdou brzy, na kontě jich má autor již devět.

Knihu hodnotím 95 %.

Za to, že jsem si mohla knihu přečíst děkuji nakladatelství Mystery Press a pokud si knihu chcete koupit, můžete zde.