středa 2. května 2018

Oběť pro lásku (recenze knihy Ella & Kandinský – Mary Bassonová)

Ella & Kandinský, autorka Mary Bassonová, vydalo nakladatelství Metafora, Praha 2018, 288 stran

„Dával jí najevo, že její kreslířský talent daleko převyšuje ostatní, včetně hochů. A co více, mluvil o duchu a duši umění a jeho myšlenky jí byly blízké. Když mluvil, její beztvaré myšlenky dostávaly formu a tvar a její vědomí se rozšiřovalo. V prvních dnech ho chtěla pouze potěšit. Ale po několika týdnech si stanovila náročnější cíl: ohromit ho.“

Ella & Kandinský je dalším ze životopisných románů, jež vydává nakladatelství Metafora. Autorka Mary Bassonová pracuje jako lektorka v muzeu umění v Milwaukee ve Wisconsinu, které vlastní největší depozitář obrazů Gabriely Münterové v Severní Americe. Kniha je autorčinou prvotinou a je to krásný pohled do života ženy, která se vzepřela všednosti a konvencím a šla za svým osudem.

Na začátku knihy se setkáváme s mladou pětadvacetiletou ženou, studentkou malířské školy v Mnichově, Gabrielou Münterovou neboli Ellou. Ella je okouzlena svým profesorem, ale přichází rozčarování, když zjistí, že profesor K (tak říká Vasiliji Kandinskému) je ženatý. Avšak zakázaná láska si vždy cestu najde a Vasilij požádá o rozvod. Avšak rozvést se v pravoslavném Rusku není zrovna jednoduché, a tak Elle nezbývá než čekat. Mezitím s Kandinským malují, milují se, ale žijí odděleně. Sledujeme zrod nového směru, expresionismu. Bohužel do života Elly a Vasilije vstoupí první světová válka a Vasilij se musí vrátit do Ruska. Vasilij  přestane odpovídat na dopisy, může být něco horšího než jeho smrt? Ano, může, a to něco způsobí, že se Ella na pět let stane tělem bez duše. Avšak najde další smysl života a rozhodne se pro zásadní krok, za každou cenu ochránit dílo svého učitele před nacisty. Pojďte si přečíst knihu o velké lásce, čekání, ale také velké zradě.

Autorka nás provede nejzlomovějšími obdobími v životě Elly a prostřednictvím jejího života, který byl spjatý se životem Vasilije Kandinského, se dozvíme řadu informací i o něm. Ella byla emancipovanou ženou, která se chtěla stát uznávanou umělkyní, ale dalo by se říci, že jako žena zůstávala bohužel ve stínu svého učitele Kandinského. Na počátku 20. století nebylo obvyklé, aby se ženy staly významnými malířkami a aby žily v nesezdaném svazku a navíc se ženatým mužem. Ella si vše prosadila. Ale právě z důvodu toho, jak na ně nahlížela tehdejší společnost, s Vasilijem hodně cestovali a sbírali inspiraci pro svá díla, ale i na cestách nemohli žít jako manželé a v hotelech byli ubytovaní v oddělených pokojích.

„Slečno Münterová, musím říct ještě něco, a prosím, abyste věřila, že svá slova myslím upřímně.“ Postavil se a oprášil si krátké kalhoty. „Začnu tím, že musím vyjádřit hluboký obdiv k vašemu talentu. Způsob vašeho výtvarného projevu mě nutí k pokoře. Nejenže jste mi rovna, vy mě převyšujete.“

Kniha je napsána velmi čtivě. Spolu s hlavní postavou prožíváte její život a spolu s ní věříte, že ji čeká šťastný život po boku muže, který ji miluje. Jenže je tomu tak doopravdy? Po přečtení knihy se mi v hlavě vyrojila myšlenka, jak by život Elly a Kandinského vypadal, kdyby je nerozdělila první světová válka?

V knize se mihnou i další významní umělci své doby a nahlédnete do života celé tehdejší společnosti.

Román je rozdělen do pěti částí, které tvoří několik kapitol. Jednotlivé kapitoly jsou prokládány kritikami neboli popisy vybraných obrazů Elly, ale i Kandinského sepsanými kritikem Johannesem Eichnerem, který vstoupí do života Elly v okamžiku, kdy to nejméně čeká, ale dalo by se říci, že tento muž se stane její záchranou.

„Láska je vzdávání se sebe sama. Když člověk někoho – nebo něco – hluboce miluje, potlačí sebe sama v zájmu vyššího účelu. Pokud láska přináší štěstí, pak člověk té ztráty nikdy nelituje.“

Knihu doporučuji milovníkům umění, kteří se chtějí dozvědět něco o osobním životě Elly a jejího učitele Kandinského, ale i všem ostatním, kteří si rádi přečtou příběh, který napsal sám život.

Moje hodnocení je 95 %.